Auto na wesele i samochody weselne
Szukaj samochodu na wesele:
‹  lista aktualności

Volkswagen Passat B5 – Czy warto jeszcze kupić polską klasykę rynku wtórnego?

2019-11-25
Volkswagen Passat to jeden z najbardziej popularnych samochodów na naszych drogach. Stwierdzenie to dotyczy zarówno jego starszych generacji jak i tych najnowszych, choć model B3/B4 odchodzi powoli w zapomnienie. Do rangi legendarnej urosła natomiast generacja B5, która od kilku lat jest hitem rynku samochodów używanych, a jej silnik 1.9 TDI 90KM uważany jest przez miłośników Passata za Świętego Graala motoryzacji. Jaki tak naprawdę jest samochód „typowego Janusza”?

Umarł król, niech żyje król.

Passat B5 zadebiutował na rynku w roku 1997 i zastąpił zasłużony model B4. W stosunku do poprzednika stanowił on zupełnie nową konstrukcję, ponieważ został zaprojektowany na nowo od podstaw, podczas gdy model B4 był jedynie mocno zmodernizowaną wersją modelu B3. W dniu premiery Passat B5 oferowany był jedynie jako czterodrzwiowy sedan. Kombi zadebiutowało rok później i stanowi do dnia dzisiejszego idealny wybór dla rodziny z dwójką dzieci. Modelu liftback, popularnego wśród konkurentów (np. Ford Mondeo mk3) nigdy nie zaprezentowano. W roku 2000 Passata poddano faceliftingowi. Zmieniono przede wszystkim przednie i tylne lampy, zderzaki oraz klapę bagażnika i silnika. Zmiany dotknęły także wnętrza pojazdu (np. nowa kierownica). Passat B5 jest udaną konstrukcją, która nawet dziś może cieszyć (i cieszy). Niestety coraz trudniej o egzemplarz bezawaryjny z racji wieku pojazdu (pierwsze modele mają już 22 lata!) oraz jego wyeksploatowania wynikającego z ogromnej popularności modelu na naszym rodzimym rynku.

Jaki jest Passat B5? Szukamy auta używanego

Passat B5 posiada opinię auta bezawaryjnego, którego silniki mogłyby z powodzeniem przetrwać wojnę nuklearna. Niestety nie jest tak różowo jak opowiadają handlarze i niektórzy właściciele tego modelu. Wszystko zależy oczywiście od historii danego pojazdu, dlatego też podczas próby zakupu tego samochodu z drugiej ręki, warto poświęcić trochę czasu, aby zbadać jego historię serwisową (np. w ASO). Szczególną ostrożność zalecamy przy zakupie używanego auta sprowadzonego z Niemiec. Do myślenia powinien dać przebieg poniżej 250 000 km, gdyż taki przebieg dla około 20 letniego samochodu rodzinnego poruszającego się niemal codziennie po licznej sieci autostrad, jest praktycznie niemożliwy.

Co się psuje? Na co zwrócić uwagę?

Trzeba przyznać, że pomimo swojego wieku, w Pasacie nie psuje się wiele. Do najczęstszych jego awarii możemy zaliczyć:

  • Wahacze w B5-tce znajdziemy wielowahaczowe zawieszenie wykonane z aluminium. To dość skomplikowane rozwiązanie sprawdza się bardzo dobrze, niestety na dłuższą metę nie wytrzymuje ono Polskich warunków drogowych. Zdarza się, że jego pojedyncze elementy wymagają wymiany już po pół roku od serwisowania. Częstym problemem jest zlokalizowanie źródła „stukania”, dlatego też warto wymieniać wszystkie wahacze naraz, przy zastosowaniu wysokiej klasy zamienników.
  • Zawór EGR – zawór recyrkulacji spalin to kolejna usterkowa cześć w Passacie B5.
    Z czasem zawór ten ulega zanieczyszczeniu, co prowadzi do niepoprawnego działania jednostki napędowej. Co prawda można spróbować go wyczyścić przy pomocy dedykowanych do tego celu preparatów (np. MA Professional EGR Cleaner), jednak nie można przecież robić tego w nieskończoność.
  • Przepływomierz – do jednych z najczęściej występujących usterek w tym modelu Volkswagena należy również masowy przepływomierz powietrza. Awaria tego elementu wynika często z zaniedbań w wymianie oleju silnikowego, czy filtra powietrza.

Passat B6 nie jest specjalnie awaryjny, jednak powoli nadgryza go ząb czasu – fot. Pixabay.com

  • Turbosprężarka – to jedna z poważniejszych awarii występujących w B5 i wynika po prostu ze zużycia sprężarki. Objawami jej wyeksploatowania są utrata mocy silnika oraz szarpnięcia wyczuwalne podczas przyśpieszania.
  • Koło zamachowe – nie należy do najbardziej awaryjnych elementów w VW Passacie, jednak wspominamy o nim z uwagi na występujące w tym modelu dwumasowe koło zamachowe, które niestety nie należy do najtańszych. Jego koszt to minimum 1000 zł za samo koło (!). Warto przy okazji jego wymiany wymienić również sprzęgło dedykowane do silników Volkswagena Passata.
  • Filtr cząstek stałych (DPF) – problemem niektórych silników (szczególnie 2,0 TDI BGW) jest zapychający się filtr DPF. Nie zadbanie o ten element poprzez jego regularne wypalanie, lub zabezpieczenie odpowiednimi dodatkami do paliw doprowadzi do konieczności jego wyczyszczenia lub wymiany.
  • Reflektory przednie – problem matowiejących reflektorów dotyczy większości modeli samochodów z tamtego okresu produkcji. Niestety w sprawie plastikowych reflektorów przednich wypada powiedzieć jedynie – ten typ tak ma. W przypadku ich zmatowienia pozostaje nam wymiana lub polerowanie przy pomocy dedykowanych środków (np. Turtle Wax Headlight Restore Kit).
  • Korozja – niektóre źródła podają, że ta generacja Passata nie rdzewieje. Niestety nie jest to do końca prawdą. Nawet w nowszych egzemplarzach na rantach błotników może pojawić się rdza. Także klapa bagażnika w wersji kombi nie będzie od niej wolna. Jeśli pojawi się ona w innych miejscach, istnieje duże prawdopodobieństwo, że dany egzemplarz przebył naprawę blacharską.

Jaki silnik warto wybrać?

Volkswagen Passat B5, szczególnie na tle konkurencji, może pochwalić się ogromną różnorodnością dostępnych jednostek napędowych. Należą do nich silniki:

  • Benzynowe:
    • 1.6 (1595 cm3) 102 KM
    • 1.8 20V (1781 cm3) 125 KM
    • 1.8T (1781 cm3) 150 KM
    • 2.0 8V (1984 cm3) 115/120 KM
    • 2.0 20V (1984 cm3) 130 KM
    • 2.3 VR5 (2324 cm3) 150/170 KM
    • 4.0 W8 (3999 cm3) 275 KM
  • Diesla:
    • 1.9 TDI (1896 cm3) 90 KM
    • 1.9 TDI PD (1896 cm3) 100 KM
    • 1.9 TDI (1896 cm3) 110 KM
    • 1.9 TDI PD (1896 cm3) 116 KM
    • 1.9 TDI PD (1896 cm3) 130 KM
    • 1.9 TDI PD (1896 cm3) 131 KM
    • 2.0 TDI PD (1968 cm3) 136 KM
    • 2.5. TDI VP (2496 cm3) 150 KM
    • 2.5. TDI VP (2496 cm3) 163 KM
    • 2.5. TDI VP (2496 cm3) 180 KM

Do najbardziej polecanych silników spośród powyższych należą jednostki benzynowe 1.6 i 1.8T, które niestety charakteryzują się poziomem mocy nie wystarczającym dla sprawnego poruszania się dość sporawym Volkswagenem. Ich plusem jest za to prosta konstrukcja oraz wysoka tolerancja zasilania LPG. Ogólnie mówiąc niemal wszystkie jednostki benzynowe dobrze znoszą instalacje LPG, co jest ich zdecydowanym atutem. Liderem wśród silników Diesla są pancerne jednostki 1.9 TDI 90 i 110 KM, jednak tym również brakuje nieco dynamiki. W przypadku Passata B5 wybór silnika sprowadza się w zasadzie do dylematu: trwały lub dynamiczny.

Jesteś właścicielem motoryzacyjnej legendy niemieckiej marki? Sprawdź dostępność części do Volkswagena Passata w sklepie motoryzacyjnym Motochemia.

Volkswagen Passat B5 to poczciwy i dobrze znany użytkownikom dróg samochód rodzinny, który może pochwalić się wysoką trwałością i niezawodnością. Niestety większość egzemplarzy dostępnych na naszym rynku jest już zazwyczaj dość mocno wyeksploatowana, dlatego też warto zwrócić swą uwagę ku pojazdom sprowadzonym zza naszej zachodniej granicy. Egzemplarze z Niemiec będą w dużo lepszym stanie, jednak przy ich wyborze należy zachować szczególną ostrożność.

 

Dodaj komentarz – napisz co myślisz

    Redakcja portalu zastrzega sobie prawo usuwania komentarzy obraźliwych dla innych osób, zawierających słowa wulgarne lub nie odnoszących się merytorycznie do tematu obiektu.

    Poniżej baza samochodów ślubnych z największych miast:

    ‹  lista aktualności
    Wykonanie: DigiHex Systems